Vi började seglatsen den 9 april 2012 och kom till Portomao, förutom en lunch blir det dyk under båten för koll av propeller mm.
På högersida efter inloppet ligger en restaurang som ser lite annspåklös ut, men det visade sig att de hade god mat och en härlig utsikt över hamninloppet. Det är värt ett besök samtidigt som det är nära från en säker ankarplats. Efter koll och rengöring av propeller var vi redo för Medelhavet.
Nästa hamn eller natthamn blev Faro vinden var med oss så det tog inte lång tid att nå 35 sjm, i frisk västavind var vi snart där. Detta innanhav är lite speciellt, det ser grunt ut på kortet och det kan nog stämma det finns 2 vägar till närmaste land, till Faro kan det bli svårt att ta sig då det fattas vattan för att komma in. Till Olhao går det bra att ta sig till men då vi var i börgan av denna segling så bestämde vi oss för att stanna utanför hamnen Ilhada Culatra och som vi förstog var en populär hamn då vädret var bra.Dagen där på lämnar vi detta innanhav, vinden har nu dalat till 0 sek men strömen är stark i in och utfarten av detta innanhav så det blir motorgång mot Cadiz. Dagen var grå och mulen och såg ut att bli en tråkig dag på sjön, som som alltid när det gäller det öppna havet så står överraskningarna på rad, det första som händer är att vi för kustbevakningen på besök. vi föstår nu att detta är till viss del nödvändigt, söder om oss ligger ju Nord Afrika att det är många som vill komma till Europa av dessa innevånnare är ju inte något nytt, hur som helst så fick vi en genomgång av båtens all nödutrustning och tusen frågor, det är bara att vara trevlig och se förstående ut så är det snat över. Efter 85 sjm var vi i Cadiz som vi anlöpte i frisk kuling och efter en del velande fann vi den hamn vi sökte, allså inte Cadiz segelklubb utan infarten före och inte längst in utan i börgan av denna marina.
Cadiz är en stad med mycken historia, här bör man stanna ett par dagar och se alla historiska händelser.
Har aldrig sett så stora rhododendron träd, de buskar av samma träd jag har på Otterö är inte i närheten.
Detta är inte gästhamnen har ni kommit hit så är ni för långt. Vi blev här två dagar och det finns massor att se. Med facit i hand skulle vi stannat i Rota som ligger på andra sidan viken av inloppet till Cadiz, Rota är ett trevligare ställe att ligga i.
Kulingen bedarrade inte så vi fick en bra halvindssegling ner mot Tarifa, under en gipp fasnade storskotet i vinchen och det slutade inte så väl. Afrika kom fram i söder och vi fick en känsla av att vara långt hemifrån. Vi stannade i Tarifa under natten, det kunde vi ha hoppa över hamnen är liten och har inga faciliteter för fritidsbåtar. Ingen hamn jag kan rekommendera.
Se denna film IMG_0065
Gibraltar med sett berg dyker upp i den friska vinden, vi hade inte tid att stanna den gång men hoppas få återkomma. Seglingen till Estaponat från Tarifa såg ut att bli tillräckligt i detta väder.
Och nog var det så, på insidan av detta apberg stog det fallvindar på 20-24 meter och väntade. Jag hade räknat med detta så det var endast kryssfocken som var uppe. Vi tog höjd för infarten till Estapona för att slippa halvinda in i hamnen, väl framme visade sig det att framför inloppet låg ett antal fiskekulor, det var bara att falla av,runda och upp på kurs ingen. Med 24 meter/sek for vi in mellan pirarna samtidigt som det börjadet regna, vi sökte få tag i hamnkapten men igen svarade. Längst in i hamnen vände vi upp mot vinden ( fick ta bogpropperen till hjälp för att komma runt) och gick mot ankomstbryggan för att angöra. Det var nu inte i enklaste laget då vinden blåste snett över bryggnocken. Efter ett par försök låg vi fast, och sen kom hamnkaptenen ( han gillade inte blåst och regn) det var en trevlig kapten han trodde inte det var några båtar som var på havet i dag. Det slutade med inskrivning enligt alla konsten regler, och en flaska rödvin som välkomst drink.
Nästa dag såg det ut så har. Vi stannade här ett antal månader. ( vi åkte hem och jobbade) Detta är en trevlig hamn samt för de som gillar golf är det ett paradis.